Flygplan
Flygteknikutbildning

Är du teknisk och fascinerad av flygplan? Då kan inriktningen flygplan på Flygteknikutbildningen vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om service, underhåll och reparation av flygplan med gasturbinmotor eller av flygplan med kolvmotor. Du kommer lära dig ett flygplans olika system i flygplanslära men också om el, instrument och flygtelektronik.

Montering och demontering av flygplan
Utbildningen ger dig också kunskaper om och färdigheter i inspektionsteknik, demontering och montering av flygplanskomponenter. Du undervisas i underhållstekniken i ett flygplan regleras av luftfartsbestämmelserna.

För arbete inom de flygtekniska yrkena krävs certifieringar. Därför ska utbildningen ge dig möjlighet att utveckla de kunskaper som certifierande myndigheter kräver.

Under din utbildning kommer du även vara ute på t.ex ett handelsfartyg och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Med en gymnasieexamen har du allmän behörig till yrkeshögskolan men kan också börja jobba direkt om du hellre vill det.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen flygplan kan vara: flygmekaniker eller flygtekniker.

Ett exempel på kurs på inriktningen flygplan

• Flygplansteknik

Skolor med inriktning Flygplan inom Flygteknikutbildning

• Flygteknik Technical Training

Skolan är en av åtta flygtekniska skolor i Sverige och vi har riksintag

• FX
  • Sandbackaskolan

Vi erbjuder sex nationella program samt Introduktionsprogram mm.

• niu
    • NA