Samhälle, natur och språk
Anpassad gymnasieskola - Nationella program

Du får kunskap om individen, samhället och naturen och om hur de påverkar varandra
Du lär dig om olika historiska händelser som format samhället vi idag lever i samt hur det som händer nu kan påverka framtiden. Du får kunskap om språk och kommunikation och utifrån det hur och varför individer och grupper agerar på vissa sätt.

Passar dig som...
... vill veta mer om ett samhällets utveckling och hur det ser ut i olika delar av världen. Du läser kurser inom samhälle, språk och natur som fördjupar och binder samman kunskaperna om olika samhällen och kulturer.

Saker du får lära dig
Du läser samhällsvetenskap, naturvetenskap, svenska, engelska med mera. Du får lära dig om olika sätt att samla information. Du får kunskaper om olika länders historia och geografi.

Exempel på programgemensamma ämnen
Samhällskunskap
Medieproduktion

Skolor med inriktning Samhälle, natur och språk inom Anpassad gymnasieskola - Nationella program

• Riksgymnasiet Örebro – För döva och hörselskadade

• AGI
    • AGN
  • Brinellgymnasiet

Brinellgymnasiet i Nässjö är kanske den enda skolan i landet med egen järnvägsstation!

• rig
    • niu