JENSEN Gamla stan

Välkommen till Stockholms bästa UF-skola!

JENSEN gymnasium Gamla stan slog upp portarna 2005 och har blivit en mycket omtyckt skola med gott rykte. Du hittar oss i nyrenoverade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm.

Vi satsar stort på Ung Företagsamhet (UF) och flera av våra elever säger: "att driva ett UF-företag är det roligaste och mest utvecklande jag gjort under gymnasietiden".

Vi blev utsedda till Stockholms bästa UF-skola 2011, 2012, 2013, 2015, 2018, 2020 och 2021.

UF-juryns motivering när JENSEN utsågs till Stockholms bästa UF-skola 2021:

”Vinnaren har utmärkt sig genom att låta UF-företagandets upplevelser bli en del av samtliga elevers gymnasietid, redan från start. Genom ett programöverskridande arbete där eleverna inspireras av varandras profileringar och engagemang visar skolan hur en livskraftig UF-anda kan sättas i väggarna. Den tidiga satsningen på socialt entreprenörskap kopplat till FN's globala mål sätter vinnaren i framkant för en hållbar utveckling. Skolan låter heller inte framgångarna stanna i de egna korridorerna, utan delar generöst med sig av sitt framgångsrecept till andra.”

Engagerade och kompetenta lärare
Vi har lärare som brinner för din utveckling. Vi ställer höga krav men utgår alltid från dina individuella förutsättningar. Skolan kännetecknas av trygghet och trivsel bland våra elever och lärare. Våra kamratstödjare, Amigos, gör ett viktigt arbete för att tillsammans med lärare och övriga medarbetare skapa en lugn och trygg skolmiljö.

Samarbete med näringsliv, högskola och universitet
Med vårt utbildningskoncept, Träning för verkligheten, får utbildningen en tydlig koppling till det som väntar efter gymnasiet. Vi samarbetar bland annat med Södertörns Högskola, Stockholms Universitet och Uppsala universitet. Skolan har även ett samarbete med Vetenskapens hus (Stockholms universitet och KTH) dit klasser går på studiebesök. Samarbetet erbjuder en inblick i eftergymnasiala studier men framförallt en tillgång till modern labbutrustning och utbildning. På Ekonomiprogrammet har vi exempelvis ett nära samarbete med revisions- och rådgivningsföretaget PwC.

Mental träning och pedagogiska promenader
Vår hälsoprofil innebär att eleverna får prova på många olika aktiviteter under idrottslektionerna. Vi arbetar även med pedagogiska promenader och mental träning då vi anser att god hälsa är en viktig förutsättning för framgång i studier.

Program
På JENSEN gymnasium läser du samma gemensamma ämnen, program- och inriktningsämnen som på andra skolor. Men för samtliga program kan vi erbjuda intressanta profiler som gör dig väl förberedd för studier och arbetsliv. Allt inom ramen för vårt utbildningskoncept, Träning för verkligheten.

Vi har behöriga och kunniga studie- och yrkesvägledare som kan svara på dina frågor kring program, kurser, behörighet och meritpoäng.

Passa på att besöka oss på Öppet hus och ställ frågor eller hör av dig för att boka in ett besök där du får följa en klass under en skoldag!

Titta gärna på våra nya filmer från Jensen
Må bra - prestera bättre
Hur det är att gå på JENSEN

Välkommen till JENSEN gymnasium Gamla stan!

Kontakta JENSEN Gamla stan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till JENSEN Gamla stan. JENSEN Gamla stan hör av sig inom kort!

• FS