Tullinge gymnasium

Tullinge gymnasium är en liten kommunal skola med elever som går på fem olika program. Hos oss blir du sedd och bildad för en föränderlig, hållbar framtid!

Skolan är uppbyggd som ett campus med flera mindre hus i ett grönområde. Här finns bibliotek, skolrestaurang med eget kök, uteservering, cafeteria, idrottssal och gym för eleverna. Vi är kända för vår unika gemenskap som ger lugn och ro för studier. Lärarna är legitimerade och erfarna. De är skickliga i sina ämnen och har ett stort engagemang i dig och dina studier. Elever som gått hos oss berättar ofta att de blivit väl rustade för studier och arbetsliv efter gymnasiet, inte bara kunskapsmässigt, utan även i tron på sig själva och sin egen förmåga.

Ekonomiprogrammet
Duktiga ekonomer behövs både i privata företag och i offentlig verksamhet. Utbildningen på ekonomiprogrammet vid Tullinge gymnasium ger dig behörighet att söka vidare till universitet eller högskola men du har också möjlighet att söka arbete direkt efter avslutade studier.

Du söker till ekonomiprogrammet och väljer sedan inriktningen juridik eller ekonomi under tiden du går hos oss. Med inriktning ekonomi kan du bli diplomerad gymnasieekonom.

Naturvetenskapsprogrammet
Vi ger dig en mycket god bas för vidare studier på universitet eller högskola. Vi har fördjupningar inom flera olika områden som bioteknik, medicin, matematik och ekologi samt intressanta samarbeten utanför skolan. Genom ett samspel mellan gedigna teoretiska grunder och laborativt arbete lär vi dig att tänka och resonera vetenskapligt. Våra lärare har ett brinnande intresse för sina ämnen och att lära ut dem, flera har doktorsexamen.

En viktig del av utbildningen är de kontakter vi har utanför skolan. Du kan delta i forskarskolor vid bland annat Stockholms universitet, KTH och Karolinska institutet. Vi gör studiebesök vid sjukhus och företag inom Life Science. För elever som utmärker sig har vi stipendier till evenemang som Molecular Frontiers och Berzeliusdagarna.

Samhällsvetenskapsprogrammet
Vill du förändra samhället? Tycker du om att engagera dig i frågor som har med demokrati, makt och kommunikation att göra? Då är samhällsvetenskapsprogrammet på Tullinge gymnasium rätt val för dig. Vi erbjuder två inriktningar som båda ger dig en solid grund för fortsatta studier på högskola och universitet.

På Tullinge gymnasium får du med dig de ämneskunskaper och vetenskapliga verktyg som du behöver för vidare studier. Du studerar människans roll i samhället, både historiskt och i nutid, i ett mer nära perspektiv och internationellt sett.

Teknikprogrammet
Vill du jobba med ny teknik i framtiden är det här programmet för dig. Programmet passar alla tjejer och killar som är påhittiga, gillar att samarbeta och bygga olika tekniska lösningar.

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska du ha kunskaper för högskolestudier främst inom teknik, men utbildningen ger dig behörighet till många andra områden. På teknikprogrammet får du utveckla din kreativitet och problemlösningsförmåga samt lära dig om processer för att ta fram morgondagens teknik. Vi har lärare som arbetat i professionella utvecklingsteam och som vet hur det går till i verkligheten.

Vård- och omsorgsprogrammet
Om du går vård- och omsorgsprogrammet får du en yrkesexamen som ger dig mycket goda möjligheter till jobb direkt efter gymnasiet. Om du senare vill utbilda dig till yrken som sjuksköterska, sjukgymnast eller arbetsterapeut kan du få behörighet till många akademiska utbildningar på högskola och universitet.

Programmet har en inriktning mot medicin och akutsjukvård. Våra lärare har många års erfarenhet av både utbildning och yrkesliv. Därför kommer du att få bästa möjliga utbildning i såväl de praktiska som de teoretiska ämnena.

Tullinge gymnasium är sedan 2016 certifierad som Vård- och omsorgscollege. Det innebär att vi har ett väl utvecklat samarbete med branschen gällande kvalité, samverkan med högskolan och möjligheter till arbete efter avslutad utbildning.

Kontakta Tullinge gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Tullinge gymnasium. Tullinge gymnasium hör av sig inom kort!

• TE
  • VO