Räcker dina betyg? Antagningsstatistik

I den preliminära gymnasieantagningen söker man till gymnasiet med höstterminens betyg. Det preliminära antagningsbeskedet visar inte med säkerhet om du kommer in eller inte, utan det är det slutligtiga/definitiva beskedet som kommer strax efter midsommar eller under första veckan i juli (vanligtvis senast 3 juli) som verkligen visar om du har kommit in på den gymnasieskola och den utbildning du önskar.

Det slutgiltiga/definitiva antagningen görs av landets antagningskanslier på de betyg som finns i Slutbetyget från grundskolan* och ser om dina poäng (som kan kallas för Betygspoäng eller Mtv, meritvärde; eller Jmf, jämförelsetal) som fortfarande räcker för att komma in på den utbildning och skola du sökt.

Ibland kan antagningsgränser dvs den siffran som räknas ut på betygen och med vilken man konkurrerar om plats på gymnasiet, förändras mellan det preliminära antagningen och det slutgiltiga beskedet. Det beror på hur många som har sökt en viss utbildning/skola och hur höga betyg de som sökt just "din utbildning", hade.

Du söker till gymnasieskolan med betygspoängen av dina 16 bästa betyg. Om du har betyget i moderna språk inom ramen för språkval, räknas det betyget som 17-de betyget. I sådant fall söker du med poängen av dina 17 bästa betyg, där 17-de betygen får endast vara det betyget som du fick i Moderna språk.

Här kan du räkna ut ditt meritvärde.

För att se tidigare års preliminära och slutliga antagningsstatistik (Sthlm) klicka här >>

Tänk på att vilket meritvärde (betyg/poäng)) som krävs för att bli antagen kan variera från år till år. Det beror på olika faktorer, bland annat hur många som söker, vilka betyg eleverna som söker har, hur populär skolan är och hur många elever som tas in på programmet och skolan.

På FrågaSYV.se hittar du mer information om gymnasievalet. Du har också möjlighet att ställa frågor till studie- och yrkesvägledare som svarar nästan på en gång.
_________
* För elever med utländska betyg och för elever som kommer från Introduktionsprogrammen kan andra urvalsgrunder finnas, än de betyg som finns i Slutbetyget från grundskolan.