På Öknaskolan finns möjligheterna!

Naturbruksgymnasiet med de stora möjligheterna

Till Öknaskolan söker elever för att utveckla sig inom hästbranschen – både individuellt och professionellt. Med skolans långa expertis och härliga atmosfär varvas teori och praktik både i klassrummet, ute på fält och i stallet.

Vårsolens första strålar börja sakta sippra fram och värma allt till liv som legat i dvala under vintern. På Öknaskolans 3800 idylliska hektar finns mycket att dona med till kommande vårsäsong - och det märks att både elever och lärare längtat efter denna tid liksom skolans alla djur som ska ut på bete. Den ljusa tiden väcker inte bara själar till liv, det är en tid för nya insikter och förvärva nya kunskaper.

I Tystberga, 8 mil söder om Stockholm, ligger Öknaskolan vackert beläget intill åkrar och ängar. Elever som vill erhålla en yrkesutbildning inom Häst, Jakt och Viltvård,Trädgård, Djur och Lantbruk ansöker till naturbruksprogrammet för att utöka kunskaper, få erfarenheter och komma ut i arbetslivet direkt efter examen.

Lärarna på inriktning Häst är väl utbildade och vet vad som efterfrågas ute i yrkeslivet och de vill att sina elever ska lära sig grunderna i god hästhållning och hur stallsysslor ska utföras. Under alla tre åren ingår ridning och körning på schemat, där sits, balans, känsla och timing är allt för att bli ett samspelt ekipage.

Kurser och vidareutbildning

Det första året speglas av grunder i hästhantering, ridning, körning och hästens biologi. Detta byggs sedan vidare med fördjupningskurser i dressyr och hoppning och körning, varvat med teori och praktik.

• Hästarna som finns på skolan är av hög kvalitet och känns levande! Det är verkligen en dröm att skolan ligger som den gör med stallet direkt på skolområdet,  säger Moa Denkert, elev på inriktning Häst i årskurs två.

På skolans område finns även ett djurhus med reptiler, fåglar och smådjur, en ladugård med mjölkproduktion, ett växthus och fina jaktmarker. En miljö som inspirerar till lärande! Skolan erbjuder naturvetenskaplig fördjupning till samtliga inriktningar, vilket är populärt bland eleverna. Det innebär att du som elev kan få grundläggande eller särskild behörighet till högskolan.

• Det är en stor fördel att läsa ett program med möjlighet att få se och lära direkt i praktiken! Yrkesutgångarna på Naturbruksprogrammet Häst är många, bland annat har vi elever som efter examen arbetar som hästskötare, eller studerar vidare till bland annat hippolog, veterinär eller agronom, berättar Maria Jägerdén.

• Utbildningen är så otroligt bred, säger Lisen Hyll som läser inriktning Häst årskurs två. Gymnasiet är till för att ha roligt och samtidigt plugga det man har som största intresse. I framtiden vill jag jobba inom hästbranschen men om jag bestämmer mig för att ändra riktning helt så kan jag lika väl göra det också!

Att inneha yrkeserfarenhet är ett otroligt försprång ute på hästmarknaden och Öknaskolan erbjuder därmed helgjobb i stallet och på gården för att eleverna ska införskaffa sig både kunskaper och referenser.

• Vi ser detta som en enorm tillgång för våra elever, säger Maria Jägerdén. När det fullföljt sin utbildning hos oss innehar de både kunskap, erfarenheter och en självsäkerhet kring hästar och dess hantering.

KRAV-certifierad restaurang

Skolmaten som serveras i den KRAV-certifierade restaurangen lagas till stor del på egenproducerade råvaror så som vilt-, nöt- och fårkött.

• Maten är så otroligt god och det känns verkligen så bra när man vet vart maten kommer ifrån! säger Moa Denkert.

Som en andra familj

För de som bor långt ifrån skolan erbjuder Öknaskolan ett internat på skolområdet. Här knyter eleverna vänner för livet och skapar fina minnen tillsammans. På internatet finns också alltid fritidsledare att tillgå från eftermiddag till tidig morgon som arbetar aktivt för att eleverna ska känna trygghet, tillit och en meningsfullhet gentemot studier, vänner, boende och personal.

• Vi är som en enda stor familj, berättar Lisen Hyll, vi umgås och hittar på roliga aktiviteter och stöttar varandra genom alla tre år. Vi får också inreda rummen själv vilket känns bra och mer som hemma.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Öppet hus på Öknaskolan

Besök Öknaskolan och träffa andra elever, lärare, rektor och studievägledare.

Plats: Öknaskolan, Tystberga

När: lördag 12 november

Tid: kl 10–14

Vill du följa med Lisen, Moa eller någon annan elev under en valfri dag? boka besöket via [email protected]