af Chapmangymnasiet

Internationell – initiativrik och hållbar!

På vår skola har vi världen som klassrum, med många internationella kontakter och projekt. Skolan har bland annat utbyte med andra skolor i Polen, Spanien och Sydafrika. Vi är en EU-certifierad skola och Amnestyskola och deltar i flera Erasmusprojekt.

Tillsammans med skolans duktiga lärare och övrig personal gör vi allt för att inspirera våra elever till en framgångsrik studietid hos oss. Vi hoppas att eleverna känner glädje över att komma till skolan varje dag och att det trivs hos oss. Våra ledord som präglar utbildningarna är initiativrik, internationell och hållbar.

Af Chapmangymnasiet är en av Karlskronas fem kommunala gymnasieskolor. Under de tre senaste åren har vi haft många sökande och vi är nu den största gymnasieskolan med cirka 780 elever. Vårt gymnasium har tre fysiska enheter, Läroverket, Östersjöskolan och Wattrang. Vi har ett fint bibliotek på Läroverket med två bibliotekarier som kan inspirera dig i dina studier.

Vårt första ledord är initiativrik vilket speglar sig bland annat i att eleverna på Ekonomiprogrammet startar UF-företag. Vi har varit framgångsrika med spännande affärsidéer och vunnit flera priser på den nationella UF-mässan i Stockholm.

Vi erbjuder även kurser i entreprenörskap. På Lärlingsprogrammet har man en fot i arbetslivet 60 % av utbildningen och där krävs både att du som elev visar initiativ och har entreprenöriella egenskaper. Du har goda chanser till anställning efter gymnasiet när du går på Lärlingsprogrammet.

Vi har många internationella kontakter som öppnar dörren till världen och andra kulturer. På Samhällsprogrammet med internationell inriktning har vi utbyten med Polen, Spanien och Sydafrika. Därför faller det sig naturligt att skolan har många språkkurser – i allt från mandarin till tyska. Vi deltar i Erasmusprojekt med Spanien både på RL-, LÄ- och SA-programmen. Skolan är även en DSD (das Deutsches Sprachdiplom)-skola och genomför därför årligen tyska språkdiplomprov, som organiseras av tyska staten. Vi är en certifierad EU-skola och Amnestyskola och jobbar mycket med frågor kring mänskliga rättigheter. Vårt samhällsprogram är vårt största program och vi erbjuder samtliga inriktningar.

På Östersjöskolan erbjuds Lärlingsutbildningen med flera olika inriktningar samt Restaurang- och livsmedelsprogrammet med inriktningarna kök och servering samt bageri och konditori. På Restaurang- och livsmedelsprogrammet ser vi det som en självklarhet att värna om miljön och sträva mot ett hållbart samhälle. Östersjöskolan har utsetts till ”Skola för hållbar utveckling”. Vi försöker köpa råvaror som är ekologiska och närodlade att använda i vår restaurang och bageri.

Följ af Chapman på Facebook.