Berga Naturbruksgymnasium

Hästhållning och lantbruk på Berga

Berga är gymnasiet för dig som är intresserad av hästar, hästsjukvård, lantbruksdjur, lantbruk, natur och hållbar utveckling. Du väljer om du vill gå en praktisk utbildning som ger dig goda yrkeskunskaper eller en mer teoretisk utbildning som förbereder dig för fortsatta studier. Berga har internat med möjlighet att ta emot ca 100 boende.

• Yrkesexamen – för dig som vill ut i arbetslivet efter gymnasiet
  • Yrkesexamen med högskolebehörighet – för dig som vill ut i arbetslivet efter gymnasiet men samtidigt ha möjlighet till studier på högskola och universitet.
  • Yrkesexamen med natur- eller samhällsvetenskaplig högskolebehörighet – för dig som vill ut i arbetslivet efter gymnasiet men samtidigt vill nå särskild områdesbehörighet för vidare studier på högskola och universitet, till exempel veterinär.

Häst
På Berga får du goda kunskaper i hästkunskap samt inom en av profilerna ridning eller trav.

Inom ridning tränar du hoppning och dressyr på din egen eller någon av skolans hästar och du har möjlighet att bli diplomerad hästskötare. Som elev på Berga har du möjlighet att tävla på skolans hästar i hoppning och dressyr. Egen häst kan i mån av plats stallas upp i ett av Bergas elevstall, vi har cirka 50 stallplatser. Berga samarbetar med de meriterade landslagsryttarna Jennie Larsson och Helena Persson. Berga har fibersand i ridhuset (20x60 meter) och på de två ridbanorna. Det finns även motionsslinga, rakbana och fina naturvägar.

På skolan finns en ridklubb, Berga Ryttarförening, vars medlemmar tävlar på egna eller skolans hästar. Inom travprofilen fördjupar du dina kunskaper inom trav med skolans travhästar varav några är starthästar. Berga bedriver sin travutbildning på den närbelägna travanläggningen i Stav där det finns rundbana, 1 000 m rakbana och fina träningsslingor. Elever som visar intresse och har kunskap kan gå licensutbildning inom trav eller monté på Solvalla. Vi samarbetar med Svante Båth.

Hästsjukvård
Studievägen passar bra om man planerar att vidareutbilda sig till djursjukvårdare eller att arbeta med hästar efter avslutade studier. Utbildningen genomförs i samarbete med det närbelägna djursjukhuset Evidensia i Stav. Här behandlar man främst skadade och sjuka hästar. Du har möjlighet att gå en D9-kurs, grundläggande kurs i läkemedelshantering.

Lantbruk
Modernt lantbruk är en högteknologisk bransch som i samklang med naturens ekosystem producerar mat, drivmedel och andra nyttigheter åt samhället i stort. Bergas utbildning ger dig kunskaper om hur modernt lantbruk drivs. Lantbruket på Berga är delvis KRAV-certifierat.

I profilen Jakt och viltvård får du dessutom möjlighet att ta Jägarexamen. Du lär dig praktiskt viltvård och utför praktisk jakt på Bergas viltrika marker. Under årskurs 3 kommer du göra din APL (praktik) med jaktlig inriktning på gårdar utanför Berga.

Skoldagen växlar mellan klassrum, praktiskt arbete på Berga gårds egna lantbruk och praktik hos moderna lantbruksföretag. Utbildningen innehåller växtodling, lantbruksmaskiner, lantbruksdjur och småskaligt skogsbruk. På Berga gård finns det nötkreatur (kor och kalvar), får och en modern maskinpark för lantbruk.

Vi samarbetar med DeLavals forskningscenter, Hamra.

Efter avslutad utbildning kan du arbeta som viltvårdare, djurskötare eller traktorförare inom lantbruk. Du har även en god grund för att vidareutbilda dig inom lantbruk.

Djurvård - Hund
Utbildningen ger dig en bred kompetens inom hund. Du får kunskap om hundens många användningsområden. Idag används tjänstehundar till exempel inom polisen, försvarsmakten, väktarbolag, tull och räddning. Andra arbetsområden inom hund är till exempel sociala tjänstehundar och specialsökshundar. Arbete med hundar kan också innebära hunddagis, hundtrim, friskvård och rehabilitering. Utbildningen ger högskolebehörighet.

Introduktionsprogram
Yrkesintroduktion: Vänder sig till elever som saknar behörighet till yrkesprogram. Du inriktar dig mot Hästhållning eller Lantbruk. Oavsett vilken inriktning du väljer kommer du att få goda grundläggande kunskaper inom naturbruk. Ungefär halva din skoltid arbetar du praktiskt, till stor del på vår egen gård.

Anpassad gymnasieskola
Naturbruksprogrammet för skog, mark och djur. Utbildningen ger bred kunskap inom praktiska arbeten med utemiljöer, markarbeten, hund och sällskapsdjur. Du får kunskaper som ger möjlighet till arbete samt klara av eget boende och ett aktivt socialt liv. Under utbildningen är minst 22 veckor praktik på platser som djuraffär, hunddagis, parkskötsel, kyrkogårdar och trädgårdar.

Vill du besöka Berga och få mer information, anmäl dig via vår hemsida, www.bergagymnasium.se

• Informationsträff
  • Prova-på
  • Skugga elev

Berga skolväg 1, 137 91 Västerhaninge (hållplats Berga gård)

Dille Bolagen är från augusti 2023 ny huvudman och ägare för Berga Naturbruksgymnasium.

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Berga Naturbruksgymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Berga Naturbruksgymnasium. Berga Naturbruksgymnasium hör av sig inom kort!

• NB
  • IMY