Fryshuset Gymnasium

Passion för kunskap!

Hos oss får du kraft och energi att lära dig hur samhället fungerar, hur andra människor tänker och vad du kan göra för att påverka ditt liv eller kanske rentav förändra världen.

På Fryshuset Gymnasium kan du kombinera dina programstudier med någonting du är särskilt intresserad av, en passion. Det kan vara basket, musik, dans, teater, bild, global, skate medieproduktion eller speldesign.

Vi ger uppmuntran, förtroende och ansvar. Det bygger kunskap och självkänsla som lyfter fram individens inneboende kraft. Vi lyssnar på vad som händer i samhället och agerar direkt. Vi är inte rädda för det som är nytt och okänt. Vi ser möjligheter och mobiliserar krafter där andra ser problem. Vi provar oss fram, korrigerar och förbättrar ständigt våra metoder.

Vi utgår från individens behov. Här står dörren alltid på glänt för den som vill engagera och utveckla sig, oavsett bakgrund. Vi tror på respektfulla möten där lusten att delta och gemensamma intressen överbryggar alla motsättningar, olikheter och ökar förståelsen.

Fryshuset gymnasium är en del av Fryshuset och delar dess värdegrund. Fryshuset är en stor organisation med många olika verksamheter. Det ger möjligheter för engagemang som passar det just du brinner för.

Fryshuset är en icke vinstdrivande skola, vilket betyder att all form av vinst går tillbaka till skolan och dig som elev. Det ger oss möjlighet till en så bra skola som möjligt.

OBS!
Nu har vi åter startat upp AST för elever med autismspektrumtillstånd inom ES-programmet och IM-Individuellt alternativ - Se i programlistan vilka alternativ som erbjuds.

Välj vad du vill studera hos oss:

Nationella program och passioner

• Ekonomiprogrammet
    Ekonomi, Dans, Basket, Skate, NIU-basket, Bild & form, Musik
  • Estetiska programmet
    Dans, Teater, Bild och form, Estetik och media - Digital medieproducent, Musik - Musiker, Singer/Songwriter, Musikproduktion samt AST med profilerna Bild och form, Dans, Digital medieproducent (estetik och media), Musik, Teater, Speldesign (estetik och media)
  • Samhällsvetenskapsprogrammet
    Samhällsvetenskap, Passion Global, Speldesign, Dans, Basket, Skate, NIU-Basket
  • Naturvetenskapsprogrammet
    Natur, Passion Global, Speldesign, Dans, Basket, Skate, NIU-Basket
  • Försäljning- och serviceprogrammet
    Handel och service, Dans, Basket, Skate, NIU-Basket, Bild & form, Musiker.

Erasmus+ Learning mobility of individuals
    Sedan hösten 2021 har vi ett samarbete med Erasmus! I årskurs tre har elever från Försäljnings- och serviceprogrammet möjlighet att ansöka till vårt Erasmusprogram i Dublin för att genomföra sin 4 veckors praktik.

Eleverna har under hela sin praktik en och samma praktikplats och bor med en värdfamilj som de blir tilldelade. Inför resan får eleverna lägga in önskemål om område inom försäljning och service. Vi har samarbete inom allt från butiker inom sport, mode, skönhet till event, mäklare och fastighet. Ett utmärkt tillfälle att få arbeta internationellt och öva upp sin engelska och sociala färdigheter.

Specialpedagogisk profil – AST

AST Estetiska programmet, med passionerna:

• Bild och form
  • Dans
  • Digital medieproducent (estetik och media)
  • Teater
  • Speldesign (estetik och media)
  • AST Individuellt alternativ, med passionerna:

- Bild
    - Speldesign
    - Naturvetenskap
    - Studiemotivation

Introduktionsprogram

• Individuellt alternativ
  • Språkintroduktion
  • Yrkesintroduktion
  • Programinriktat val - ES, FS

Anpassad gymnasieskola – Programmet för estetiska verksamheter med inriktning mot Bild, Teater, Foto och Musik

Läs mer om vilka passioner som går att kombinera med de olika programmen på Fryshusets Gymnasiums hemsida!

Välkommen på Öppet hus!
Titta förbi och lär känna hela Fryshuset. Mingla med personal och elever, få information om våra utbildningar, kolla in lokalerna, ät vår goda skolmat och upptäck vad vi har att erbjuda.

Håll utkik här eller på vår hemsida för dagar och tider för öppet hus!

Skolform: Friskola – Riksintag
Huvudman: Stiftelsen Fryshuset
Avgift: Ingen
Mat: Ingår
Bibliotek: Ja

Kontakta Fryshuset Gymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Fryshuset Gymnasium. Fryshuset Gymnasium hör av sig inom kort!

• niu
  • ES