Lillerudsgymnasiet

Välkommen till Lillerudsgymnasiet!

Oavsett vilken utbildning du väljer har du, genom det individuella valet, möjlighet att skaffa grundläggande högskolebehörighet.

Du som vill ha en yrkesexamen, men vill ha möjlighet till fortsatta högskolestudier inom naturvetenskap, kan läsa naturvetenskaplig fördjupning som förbereder dig för detta.

Utbildningen ger dig de kunskaper som krävs för att genomföra ditt gymnasiearbete som i sin tur ska leda fram till en yrkesexamen som exempelvis: hästskötare, djurvårdare, djurskötare eller arbete inom lantbruk.

Naturbruksprogrammet är ett yrkesprogram. När du söker till Naturbruksprogrammet väljer du också vilken inriktning du vill ha. Vi har tio olika utgångar inom våra inriktningar.

NIU - Ridsport - Hoppning och Dressyr
Hos oss kan du läsa till din utbildning samtidigt som du får utöva din specialidrott (NIU), målet är att du skall kunna kombinera din träning och tävling med studier på gymnasienivå. För att vara behörig till NIU-Ridsport måste du ha goda prestationer i hoppning 110/115 eller LB/LA dressyr när du gör din ansökan. Motsvarande meriter gäller om du rider ponny.

Hästutbildningen på Lillerud uppfyller HYNs (Hästnäringens yrkesnämnd) kvalitetskriterier för gymnasieutbildning inom hästnäring.

Arbetsplatsförlagt lärande, APL
Kunskaperna får du genom en kombination av teoretiska kunskaper och praktiskt arbete, både på skolan och ute i verkliga arbetslivet. Minst 15 veckor av din utbildning är APL på någon av skolans APL-platser.

Efter din utbildning på Lilllerud
På Lillerud märker vi att arbetsmarknaden är bra för våra elever. Framförallt lantbrukselever, travelever och djurvårdare, med grundläggande kurs i läkemedelshantering, har ofta lätt att få jobb direkt efter studenten.

Prova-på-dag
Känner du dig osäker på hur du ska välja är du alltid välkommen till oss på Lillerud, det finns flera möjligheter för dig som vill lära känna skolan. Boka in en prova-på-dag och följ med en elev under en heldag i skolan. Du är också välkommen på något av våra Öppet Hus som vi har ett par gånger om året.

Internat
För dig som inte bor i närheten har vi tio elevhem som ligger i anslutning till skolan och de olika djurstallarna. Vi kan erbjuda elevboende av enkel-, dubbel- eller trippelrumskaraktär. Alla våra elevhem är utrustade med wifi och för att alla ska trivas har internatet ordningsregler alla behöver rätta sig till.

Kontakta Lillerudsgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Lillerudsgymnasiet . Lillerudsgymnasiet hör av sig inom kort!

• niu
  • NB