Nordiska Musikgymnasiet

Solistutbildning med tvärvetenskaplig profil och Riksrekryterande spetsutbildning – är två av de utbildningar som erbjuds på skolan.

NORDISKA MUSIKGYMNASIET är ett internationellt präglat musikgymnasium där du som elev får ett genuint pedagogiskt stöd av professionella och engagerade lärare.Vi erbjuder dig en exklusiv gymnasieutbildning med behörighet till de flesta av landets universitets- och högskoleutbildningar och du har även möjlighet att läsa ett utökat studieprogram med tillval inom exempelvis naturvetenskap eller språk.

Antagning sker på samtliga instrument, sång, dirigering samt komposition och varje år avsätter vi ett antal platser för elever från andra delar av världen. För att få börja studera här måste man först göra ett inträdesprov. För att kallas till det ska man ha skickat in en ansökan till oss som finns att hämta på hemsidan.

Våra elever uppmärksammas årligen i tävlingar, stipendieutdelningar och i andra betydelsefulla sammanhang och genom åren har vi försett musikhögskolor i Sverige och i utlandet med ett stort antal studenter.

Vi samverkar med flera aktörer gällande olika musikprojekt och vi har sedan flera år ett samarbete med Kungliga Musikhögskolan, Svenska Handelskammaren, AFS m fl och i samarbete med Linnéuniversitetet kan du läsa ett antal högskolepoäng redan under din gymnasietid. Hos oss får du individuell rådgivning om stipendier, tävlingar, utlandsstudier m.m.

Skolan är inrymd i en av Stockholms vackraste kulturbyggnader och med utmärkta kommunikationer är den lättillgänglig för elever från hela länet. Våra lokaler är öppna alla dagar, även under kvällar och helger. I anslutning till skolan finns ett elevboende men vi hjälper även till med att förmedla andra boendealternativ för den som så önskar.

Besöka oss
Utöver våra Öppna Hus så har vi drop-in-tider för skolbesök, infoträffar och provlektioner löpande under läsåret.
Välkommen att ta kontakt med vår expedition för mer info, tel 08-545 863 17

Detaljerad information om skolan finns på hemsidan.

Här kan du se lite filmer från skolan!

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Nordiska Musikgymnasiet

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Nordiska Musikgymnasiet. Nordiska Musikgymnasiet hör av sig inom kort!

• ES