Vi ses 8 - 10 oktober på Gymnasiedagarna på Svenska mässan i Göteborg!

NTI Gymnasiet Kronhus

Välkommen till oss på NTI Kronhus - Ett certifierat gymnasium!

Vi är stolta över att kunna erbjuda högkvalitativ undervisning för framtiden. Vi vet att vår alltmer föränderliga värld kräver vassa kunskaper och våra elever ska kunna leda och navigera i en digitaliserad framtid! Vi är en skola med inriktning mot tech och science. Hos oss kan du spetsa dig inom bioteknik, teknikvetenskap och programmering men vi erbjuder också en bredd i våra individuella val. Vill du bredda din teknikutbildning med entreprenörskap eller lära dig programmering som naturvetare? Hos oss är det möjligt!

Vår undervisning är kvalitetssäkrad genom certifieringen Teknikcollege och vi använder samma professionella verktyg som ute i branschen, vilket gör våra tekniker och el- och energi-elever särskilt väl förberedda. Vi har också ett internationellt perspektiv. Vill du läsa ett år på Svenska Skolan i Paris, Madrid eller Nairobi? Göra arbetsplatsförlagt lärande (APL) utomlands? Här får du chansen!

• CERTIFIERADE UTBILDNINGAR
    Vi satsar på att alltid erbjuda högsta kvalitet, därför är våra utbildningar certifierade för Teknikcollege. Utbildningarna granskas och utvecklas kontinuerligt av oss tillsammans med branschen.

• LÄGET
    Våra ljusa och fräscha lokaler finns mitt i Göteborg, med goda kommunikationsmöjligheter och närhet till viktiga samarbetspartners som universitet, företag, organisationer och museer.

• ENTREPRENÖRSKAP
    Vill du bli vår nya SM-vinnare i UF? Hos oss får du möjlighet att spetsa dina entreprenöriella förmågor. Vi arbetar med entreprenörskap och UF-företagande på alla våra program.

Läs mer på vår hemsida!

VÅRA PROGRAM

TE: Ett tekniskt fjärde år

Till hösten 2024 kan du på NTI Gymnasiet Kronhus ansöka om att vidareutbilda dig i form av ett fjärde tekniskt år.

TE: informations- och medieteknik
Är du intresserad av saker som datorer, spelutveckling och programmering? Utbildningen passar perfekt för dig som gillar teknik och programmering, och vill ha många valmöjligheter i framtiden.

TE: Teknikvetenskap
Är du intresserad av teknik, matematik och naturvetenskap? Vårt teknikprogram med inriktning teknikvetenskap förbereder dig för fortsatta studier samtidigt som du får en spetskompetens inom teknik och bioteknik. Hos oss får du arbeta laborativt med den senaste tekniken och får utveckla din kreativitet i vårt Makerspace. Du kommer att få lära dig teknikvetenskapens arbetsmetoder och verktyg för modellering, simulering, styrning och reglering. I verklighetsnära projekt tränas du i projektledning, kommunikation, samarbete och problemlösning. Här utmanas du i innovativt tänkande och teknikutveckling för en hållbar framtid. Programmet ger en gedigen teknisk utbildning som ger dig stora valmöjligheter i framtiden.

EE: Dator- och kommunikationsteknik
Är du intresserad av datorer, nätverksteknik och programmering? El- och energiprogrammet hos oss har inriktningen dator- och kommunikationsteknik och är certifierat för Teknikcollege. Det innebär att vårt program uppfyller höga krav på kreativ arbetsmiljö, teknisk utrustning och nära samarbete med branschen, näringsliv och högre utbildning. Inom Teknikcollege kan du välja att utöka ditt program och få ett diplom som tillägg till ditt avgångsbetyg - ett försprång ut i arbetslivet och till vidare studier. Vårt program ger dig en gedigen teknisk grund och erfarenhet, både genom praktiskt arbete under skoltid och arbetsplatsförlagt lärande (APL). Vi samarbetar med skolor och företag i Europa och varje år gör några elever APL utomlands.

NA: Naturvetenskap
Har du ambitioner, viljan att studera och siktet inställt på universitet och högskola? Vårt naturvetenskapsprogram har inriktningen naturvetenskap och ger dig möjlighet att fördjupa dig inom laboration, forskning och bioteknik. Du får lära dig ett naturvetenskapligt förhållningssätt, vilket innefattar förmåga till kritiskt tänkande, logiska resonemang, problemlösning, systematiska iakttagelser samt skicklighet i att dokumentera dina iakttagelser. Vi samarbetar med näringsliv och högre utbildning vilket kommer att både utmana dig och göra dig väl förberedd för framtiden. Väljer du vårt Naturvetenskapsprogram får du full behörighet till högre utbildning mot till exempel läkare och ingenjör.

NA: Naturvetenskap och samhälle
Vill du kombinera naturvetenskap med ett samhällsperspektiv? På NA: Naturvetenskap och samhälle får du utveckla ett naturvetenskapligt förhållningssätt som innebär färdigheter i problemlösning, att föra logiska resonemang och göra systematiska iakttagelser. Du lär dig också applicera dessa färdigheter inom andra samhällsvetenskapliga discipliner såsom geografi, miljö, energi och internationella relationer.

Om NTI Gymnasiet
NTI Gymnasiet är Sveriges ledande gymnasieskola inom tech, science och IT. På våra 25 skolor runt om i landet gör våra elever sig redo för en digital värld i snabb förändring. I höst är kanske du en av oss.

Oavsett om du väljer att plugga vidare eller börja arbeta direkt efter examen kommer du att ha nytta av din aktuella kunskap och erfarenhet från att använda den allra senaste tekniken. Du kommer att vara vaken och observant på ny forskning och heta trender. Forma din egen framtid idag, var med och utveckla samhället imorgon.

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta NTI Gymnasiet Kronhus

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till NTI Gymnasiet Kronhus. NTI Gymnasiet Kronhus hör av sig inom kort!

• TE
  • EE