Öknaskolan

Är du intresserad av djur, natur, odling och teknik? Vill du både plugga teori och arbeta praktiskt? Då kan naturbruksprogrammet på Öknaskolan vara något för dig!

Du kan välja mellan inriktningarna Lantbruk, Djurvård, Trädgård, Hästhållning och Naturturism. Hos oss kan du även läsa fördjupningsområdet naturvetenskap för att få särskild behörighet till vidarestudier på högskolenivå.

Att läsa naturbruksprogrammet innebär att du får en yrkesexamen och allmän behörighet till att läsa vidare. Om du väljer naturvetenskap står många dörrar öppna till framtiden. Beroende på vilken inriktning du väljer kan du  jobba direkt efter gymnasiet som t.ex. lantbrukare, djurskötare, hästskötare, viltvårdare, maskinförare, park- och markanläggare m.m. Vill du läsa vidare finns yrken som lantmästare, jägmästare, veterinär, agronom, hippolog, djursjukvårdare, landskapsarkitekt, lärare m.m.

Vår anpassade gymnasieskola erbjuder en 4-årig naturbruksutbildning för dig som behöver mer stöd i din utbildning. Du som saknar behörighet till gymnasiet kan också söka till oss via Yrkesintroduktion.

På Öknaskolan läser ca 250 elever varav ca 140 bor på skolans internat. Skolmaten lagas i vår restaurang Ekologen. Skolan ligger 2 mil norr om Nyköping och 8 mil söder om Stockholm.

Öknaskolan ligger i natursköna Sörmland och vi har 650 ha betes- och åkermark, 65 mjölkkor, 180 di-kor och ett 30-tal får. Vi har tillgång till över 4000 ha egna jaktmarker med 6 klövviltarter. I Djurhuset finns reptiler, kaniner, marsvin och fåglar samt en egen veterinärklinik. Skolan har egna hästar, stall, och ridhus.

Hälsa gärna på oss vid våra Öppet Hus och prova på-dagar som vi har varje år. För besök vid andra tidpunkter, kontakta oss via [email protected]

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Öknaskolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Öknaskolan. Öknaskolan hör av sig inom kort!

• NB
  • IMY