Gymnasievalet steg för steg

När det börjar pratas om gymnasievalet i nian är det många som blir stressade. Det kan bero på att det finns många rykten om gymnasiet, utbildningarna, antagningen och att man inte riktigt vet vad som gäller och vad som förväntas.

– Stressen handlar ofta om att man inte har tillräckligt mycket information. Försök att ta reda på mer genom att prata med studie-och yrkesvägledare på din skola, gå på öppna hus och läs på! Då får du kontroll över situationen och blir lugnare. Om du är stressad över antagningspoäng är mitt råd att använda det vapen du har – plugga och lägga tid på dina studier, säger Gymnasieguidens studie- och yrkesvägledare.
*** *** ***

Hur ska man göra om man inte har en aning om vad man vill bli?

– Det är naturligtvis svårt att veta vad man vill göra senare i livet, redan när man är 15 år. Arbetsmarknaden förändras hela tiden och det finns idag många vägar till ett yrke, alltså ingen panik om du inte vet exakt vad du vill jobba med. Om du inte kan se dig själv om tio år, tänk istället här och nu – vad är du intresserad av att fördjupa dig inom nu?

Kan man ändra sig om det blir fel?

– Det är en del elever som ångrar sina tidigare gymnasieval och det är inte så konstigt. Om du vill byta skola när du väl har börjat så handlar det mest om praktiska frågor, att ta kontakt med den skola man vill börja i och så. Det brukar ofta gå att ordna.

Hur räknar man ut den "siffran" /som har flera olika namn: Betygspoäng, Mtv (meritvärde) eller Jmf (jämförelsetal)/ som man konkurreras med om en plats på gymnasiet?

- Förklaring inklusive räknehjälp finns här >>

Vad händer under gymnasieval och när?
1. Gymnasieväljare söker till gymnasiet under Gymnasievalsperioden*
2. Preliminärt antagningsbesked*
3. Möjlighet till omval under våren (april-maj*)
4. Senast i början av juli* kommer det slutgiltigt/definitivt antagningsbesked
5. Du skall lämna svar på antagningsbesked (brukar krävas så ta reda på när* du senast bör svara)
6. Reservantagning brukar pågå under augusti* och ett par veckor in på läsåret
7. Cirka tre veckor* efter läsårets början brukar antagningskanslierna avsluta sitt antagningsarbete; gymnasieskolorna tar över och börjar själva kalla elever som står som reserv, om lediga platser uppstår
_______________________________

* Datumen skiljer sig mellan olika delar av Sverige. Ex. kan gymnasievalsperiod börja i mitten av december i en del av Sverige men i andra delar - i mitten eller t o m i slutet av januari. De exakta datumen kan du få av Studie- och yrkesvägledare på din skola eller genom att söka info på www.antagningskanslier.se - hitta "rätt" antagningskansli (genom att söka på din kommun) och se vilka datum som gäller för just din del av Sverige. Blir du osäker kring datumen eller på vilket sätt du ska söka eller ändra din ansökan - fråga SYV på din skola eller ställ frågan till personal på ditt antagningskansli.

Har du fler frågor om ditt gymnasieval?

Ställ en fråga på FrågaSYV.se! Våra Studie- och yrkesvägledare svarar på dina frågor även på kvällstid och under helger.