BALANSEN MELLAN BYGGPROGRAMMET OCH LÄNGDSKIDOR

Oskar tog studenten 2024 från bygg- och anläggningsprogrammet med inriktningen husbyggnad som han kombinerade med längdskidåkning. Här berättar han mer om Hagströmska och hur det är att kombinera skolan med en idrott.

Vad tycker du om att gå på Hagströmska och vad är det bästa med skolan?

— Det är kul eftersom man får göra det man tycker om väldigt mycket, i mitt fall att träna och att bygga. Att kunna kombinera skola och idrott på ett väldigt bra sätt är det bästa med skolan enligt mig.

Hur upplever du stämningen på skolan?

— Jag upplever stämningen på skolan som bra eftersom många brinner för sin idrott och på det sättet är väldigt likasinnade. Jag tycker framförallt att det är en otroligt bra stämning i träningsgruppen.

Vad är det bästa med ditt program och vad får ni lära er?

— Det bästa med mitt program är att vi får jobba både praktiskt och teoretiskt i en stor variation och på det sättet slippa att sitta still hela dagarna. Hittills har vi fått lära oss hur man bygger i olika situationer samt regler och säkerhet inom bygg.

Vad har du för planer efter studenten?

— Att bli bra på skidor alternativt att få ett fast jobb som snickare.

Hur tycker du det fungerar att kombinera skola med idrott?

— Jag tycker att det fungerar väldigt bra att kombinera idrott med skola på Hagströmska gymnasiet. Det är bra att alla skolans elever tränar samtidigt då detta gör att man inte hamnar efter i skolan när man ska träna.

— Vi som tränar längdskidor har en riktigt bra grupp där alla är väldigt fokuserade och målinriktade och kombinerar detta med två väldigt bra och kompetenta tränare. Vi har även en anläggning på Lugnet här i Falun som är i toppklass i Sverige. Detta gör längdskidor på Hagströmska gymnasiet väldigt komplett och bra.

Hur var det att flytta till Falun för att börja på gymnasiet?

— Det var kul men också lite jobbigt i början med allt nytt och det stora ansvaret som det innebär att flytta hemifrån. Just nu bor jag med två andra skidåkare i en av skolans lägenheter vilket jag tycker är kul då man inte blir ensam och delar på ansvaret med att bo själv.