Första kullen i den nya gymnasieskolan

De som börjar på gymnasiet hösten 2025 blir första kullen in i den nya gymnasieskolan.

Med gymnasiereformen Gy25 kommer den svenska gymnasieskolan genomgå stora förändringar. En av de förändringar görs i syfte att bättre möta efterfrågan på arbetsmarknaden: antal studieplatser på vissa program kommer att minska och på andra öka. Det kommer leda till hårdare konkurrens vid ansökan till vissa gymnasieprogram.

Bakgrund
Sommaren 2023 ändrades skollagen och säger numera att utbildningar på bland annat gymnasieskolorna bör anpassas till arbetsmarknadens behov. Det vill säga att det ska finnas fler studieplatser på de gymnasieprogram som utbildar till bristyrken samtidigt som antalet platser på övriga utbildningar ska minska.

Förenklat kan man säga att gymnasieplatserna i årskurs 1 till höstterminen 2025 flyttas från högskoleförberedande till yrkesprogram dock med några variationer och undantag (som kommer bli olika för olika regioner i landet).

Att tänka på
Den stora förändringen som kommer med Gy25 kan leda till att gymnasieväljare och även yngre elever kan uppleva stress och oro. Detta på grund av att det kommer krävas ännu högre betyg från grundskolan för att komma in på gymnasieprogrammen som ska ta in färre elever jämfört med tidigare år.

Vad kan eleverna göra?
Förutom att försöka skaffa sig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt in i sina slutbetyg från grundskolan, bör de ha i åtanke att det går, även med examen från ett yrkesprogram, komma in på vidare studier, både inom yrkeshögskola och på högskola/universitet. Vissa kompletteringar kan dock behövas efter gymnasiet innan eleven blir behörig till en eftergymnasial utbildning.

Lista på gymnasieprogram där studieplatserna kommer troligtvis att minska i alla eller nästan alla svenska regioner:

Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)

Ekonomiprogrammet (EK)

Estetiska programmet (ES)

Försäljnings- och serviceprogrammet (FS)

• Frisör- och stylistprogrammet (det nya programmet från hösten 2025).

Lista på gymnasieprogram där studieplatserna kommer troligtvis att öka:

Industritekniska programmet (IN)

Bygg- och anläggningsprogrammet (BA)

El- och energiprogrammet (EE)

Vård- och omsorgsprogrammet (VO)

VVS- och fastighetsprogrammet (VF)

Källa: Skolverket
Läs också gärna på gymnasieguiden.se/Gy25 och framtid.se/välj-den-breda-vägen-fram!