På GymnasieGuiden.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt. Jag förstår

Forskarrapport om waldorfgymnasiet

Under flera års tid har en forskargrupp vid Karlstads universitet gjort en omfattande undersökning av den svenska waldorfskolan, med tonvikt på gymnasieåren.

Nästan 60% av eleverna går förr eller senare vidare till högskola/universitet, vilket är en högre andel än från kommunala gymnasier. Man är mer intresserad av ämnena man läser, och blir mer engagerad ju längre man studerar, i motsats till de kommunala skolorna där ungdomar ibland tröttnar ju längre de går. Även lärarna upplevs som mer engagerade.

En annan intressant faktor som framkom i undersökningen är att waldorfskolor i högre grad uppfyller den svenska läroplanens mål om en demokratisk fostran. Waldorfelever tar avstånd från rasim och nazism i högre utsträckning, samtidigt som man visar sig mer tolerant mot avvikande samhällsgrupper som homosexuella och invandrare. Enligt Bo Dahlin känner waldorfelever generellt ett större engagemang i sociala och moraliska frågor, vilket ju är cenralt om man ska bli en god samhällsmedborgare.

Reportage

från Kristofferskolan