"Jag vill jobba med film i framtiden"

Lilly läser estetiska programmet på Mediegymnasiet med profilen Film & postproduktion. När vi träffade henne förra året berättade hon om vad man får uppleva under sina tre år på Mediegymnasiet. Hon pratade även om sina framtidsdrömmar och vad som fick henne att välja Mediegymnasiet från första början.

Vad fick dig att välja Mediegymnasiet?

– Jag vill jobba med film i framtiden. När jag letade efter en utbildning så besökte jag flera skolor, men ingen kunde erbjuda lika mycket bra utrustning och praktisk filmkunskap. Jag vet inte om det var lokalerna eller den trygga stämningen mellan eleverna och lärare som fick mig att känna att det var här jag ville spendera vad folk brukar kalla sina “tre bästa år”. Jag gillar den gamla banklokalen som skolan ligger i.

Vad har varit det roligaste med Mediegymnasiet?

– Vi har flera traditioner som exempelvis kärleksveckan (alla hjärtans dag), att man ska klä ut sig till Halloween och luciatåg med endast lärarna. Utöver detta så får vi även jobba på stora event som till exempel P3-guld-galan.

Hur är lärarna på skolan?

De är väldigt omtänksamma och visar att de bryr sig om vårt välmående. Inte bara generellt utan verkligen ser oss som individer. De vågar pusha oss och utmana oss samtidigt som de visar hänsyn när någon har det svårt.

Vad ser du som de största fördelarna med att gå på en medieinriktad gymnasieskola?

– Vi alla är ständigt omgivna av olika slags medier. En medieinriktad gymnasieskola lär dig att vara en mer medveten konsument. Man lär sig hur media påverkar oss positivt och negativt. Även hur du kan använda dig av olika knep för att fånga tittarens uppmärksamhet. Det är även användbart i foto och grafisk design. Däremot i psykologin, som är ett individuellt val jag gjort, så lär man sig hur intryck från media påverkar vårt beteende, varför vi beter oss som vi gör, vilket också är bra för att skapa olika karaktärer i film.