Lär dig skapa content - text, foto och video!

Sam Media - är inriktningen på Samhällsvetenskapsprogrammet på Östra gymnasiet för dig som ser en framtid inom att skapa content för olika plattformar. Du är helt enkelt nyfiken på journalistik, video och foto och vill studera detta under dina gymnasiestudier!

Förutom de mer klassiska samhällsvetenskapliga ämnena, går du även fyra mediekurser om sammanlagt 400 poäng. Där får du lära dig kommunicera med text och bild, grunderna i medieproduktion där journalistik, foto, film, digital bildbehandling, grafisk design och layout samverkar.

Du får kunskaper om hur medier påverkar dig men också hur du kan påverka via medier. På programmet får du även kunskaper om hur konst, politik, historia och kultur formar och påverkar vårt samhälle idag och historiskt. Och hur olika kommunikationsmodeller kan användas för att tydliggöra din medieproduktion.

Under utbildningen kommer du även få arbeta en hel del med riktiga projekt, bland annat livesändning på Youtube av Östra gymnasiets årliga och otroligt populära danstävling (där hela skolan, både elever och personal är involverade på olika sätt). Eleverna jobbar även med riktiga TV-sändningar på Öppna kanalen.

Låter detta spännande - välj Östra och Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen: Medier, information och kommunikation

Mer info om Samhällsvetenskapsprogrammet på Östra