När drömmen blir till verklighet

William Forsling och Petter Alfredsson tog studenten från Rytmus 2017 med drömmen om att kunna leva på musiken. Ett år senare slår de igenom med låten “Tappat”, framförd av Viktor Leksell. Idag går låtskrivar- och producentduon under namnet Lilla London.

När Petter och William tänker tillbaka på sin tid på Rytmus nämner de klasskamraterna och kvällarna i studion. De fick lov att använda skolans studio på både raster och kvällar, vilket de utnyttjade.

– Rytmus har gett mig vänner för livet och många kontakter, -vänner som vi jobbar med än idag, berättar Petter.

För William har intresset för musiken funnits så länge han kan minnas. Han har alltid sjungit och fick senare också intresse för instrument. I högstadiet kom även datorerna in i bilden. Att jobba med musik har alltid varit en självklarhet.

– Musiken har alltid varit det. Jag har aldrig tänkt någon annan väg och jag har alltid haft det här ´verksamhetstänket` som artist. Låtskrivandet kom också senare, under gymnasietiden, berättar William.

Nu är duon Lilla London mitt i sina karriärer och har arbetat med flera kända artister. Det var dock 2018 det började, när de med sitt genombrott slängdes in i musikbranschen på riktigt.

– Det gick väldigt fort. Samma år som vi började jobba med Viktor Leksell slog vi igenom. “Vart du sover”, gick väldigt bra. Sen samma år släppte vi “Tappat” som blev ännu större och blev hans stora genombrott, berättar Petter.

– Vi fick ett genomslag och blev inkastade i branschen, det blev många möten och många som drog i oss. Det var galor, middagar och mycket på samma gång, lägger William till.

När de får frågan om det häftigaste under deras karriär hittills behöver de tänka en stund. Sen nämner Petter låten “Du måste finnas” som de gjorde för programmet “Så mycket bättre”. Låten framfördes av Newkid och programmet sändes hösten 2020.

– Det var fett att se “Du måste finnas” göras på tv. Det var häftigt att få göra om en så stor låt från Björn och Benny, säger Petter.

Nu ser låtskrivar- och producentduon Lilla London framåt. De vill nå ut internationellt, skriva låtar till de största artisterna och arbeta med de största låtskrivarna. De vill träffa andra med samma driv som de själva, de vill ut och resa och ha kul.