Riksintag på gymnasiet

Riksintag är ett viktigt begrepp när det kommer till att välja gymnasium i Sverige. Men vad betyder det egentligen? Låt oss ta en närmare titt på vad riksintag innebär och hur det kan påverka ditt gymnasieval.

Vad är riksintag?

Riksintag innebär att alla sökande, alltså elever från hela landet, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i, tas emot som "förstahandssökande": Elever från hela Sverige konkurrerar om gymnasieplatser på friskolorna på samma villkor och de sökande som bor nära skolan och de som bor många mil därifrån prioriteras på samma sätt. Riksintag innebär också att antagningsprocessen kan vara mer konkurrenskraftig eftersom elever från hela landet kan konkurrera om platserna.

Vad skiljer riksintag och lokala intag?

Riksintag skiljer sig alltså från lokala intag där platserna, i första hand, erbjuds till elever som är folkbokförda i den specifika kommunen eller regionen där skolan är belägen.

Flytta för gymnasiet

Om du vill gå på en fristående gymnasieskola men bor långt bort kan det vara svårt att pendla varje dag. Då kan du ansöka om Inackorderingstillägg hos CSN. Det innebär att du kan få ekonomisk hjälp för att bo nära skolan. Det kan vara till exempel om restiden till och från skolan är mer än 2 timmar om dagen med buss eller tåg.

Behöver du vägledning inför ditt gymnasieval? Prata med en studie- och yrkesvägledare.

Om du är osäker på vilket gymnasium som är rätt för dig, kan det vara bra att prata med en studie- och yrkesvägledare för att få en mer specifik rådgivning baserat på dina individuella omständigheter. På FrågaSYV.se får du svar på frågor om studier, yrken och annat som rör studie- och yrkesvägledning helt gratis.