Simon går i ettan på LDMG på spetsutbildningen med dansinriktning

Kunde ingen balett eller modern eller jazz innan!
– Jag valde danslinjen för jag älskar att dansa och det är något jag vill fortsätta med i livet. Programmet passar mig för det är så otroligt mycket dans. Dessutom är det inte som att gå på en liten dansskola en gång i veckan utan det är flera gånger i veckan och lärandet är väldigt effektivt.

– Jag kunde ingen balett eller modern eller jazz men på bara en och en halv termin har jag lärt mig jättemycket och det är på en väldigt bekväm nivå och hastighet.

Mycket dans samt teoriämne
– På spetsutbildningen i dans läser vi balett, modern, jazz och street stilarna inom dans. Vi har först en uppvärmning sen en danslektion, t.ex balett där läraren visar hur mönstret ser ut och vad som är viktigt att tänka på. Sen övar vi till musiken medan läraren går runt och hjälper till. I kursen dansteori analyserar vi dansen och går igenom dansens historia.

– Vi har  även andra teoriämnen som matte, svenska och engelska. Det är inte så farligt. Matten är lite jobbig då vi har ganska många läxor, så jag rekommenderar starkt att gå på extra hjälpen för det om man vet att man har lite svårt för det. Annars är det ganska lugnt!

Jättebra stämning och bra lokaler
– Alla lärare kan väl verka lite läskiga men alla är verkligen jätte snälla och förstående. Jag tycker att lokalerna är jätte najs, speciellt källaren som är ettornas uppehållsrum, det är så skönt att bara sitta där lugnt mellan lektioner, och danssalarna är stora med mycket speglar och mycket plats, sen är man ju ibland runt 30 och då blir det lite trångt men det funkar bra ändå tycker jag.

– Dansklassen är jättebra, alla har ju samma intresse så det är enkelt att prata med alla!

Häftigt att möta publik
– Det roligaste jag gjort på lektionstid var i jazztekniken när vi skapade små koreografier och visade dem framför den andra gruppen. Det är sååå kul när man får en publik som är så aktiv och det är jättekul att vara del av en publik som vågar göra ljud för att visa uppskattning!

– Mitt bästa  minnena är nog från Pippin, musikalen som treorna gjorde i mars 2024. Den var såå bra! Jag har inte varit en musikalperson men jag blev helt fångad och hade velat se den om och om igen. Det  är sjukt hur bra alla var!

En bra och rolig utbildning!
– Det är så kul på LDMG! Det känns inte som något jobbigt att ta sig till utan bara som en ny dag med massa kul och lärande och man lever för dans! Så jag säger att man borde i alla fall ge det en chans och skugga en elev för det är verkligen rätt val. Nu går jag bara i ettan så jag vet inte hur det kommer bli i tvåan men jag är riktigt taggad på att få lära mig mer!

– Mitt drömjobb är att antingen vara någon slags lärare inom dans eller koreograf. Mycket mer än så har jag inte tänk utan jag fokuserar mycket på här och nu!