Unik utbildning - Teoretisk utbildning kryddad med musikkurser!

Gillar du att sjunga och/eller spela instrument? Vill du utveckla ditt musicerande, men samtidigt gå en högskoleförberedande utbildning? Då kan Estet Musikinriktning på Östra gymnasiet vara något för dig! Vi har pop/rock som tema och riktar sig till dig som sjunger eller spelar gitarr, bas, piano eller trummor. Estet Musik finns på programmen Ekonomi, Natur, Samhällsvetenskap och Teknik.

Musikeleven Nic går i årskurs 2 på Estet Musik Natur och han säger såhär om vad som är det bästa med denna kombination:

- Att man kan kombinera sina studier med det man älskar och utvecklas inom sitt musicerande, men framförallt vinna på att ha musiken så tillgängligt i skolan för att exempelvis skapa egna band och vara med i skolans musikförening och de event som anordnas.

Musikkurser som ingår på Estet Musik inriktningen

Större delen av din utbildning läser du tillsammans med din klass på det program du går (EK, NA, SA eller TE). Musikkurserna läser du tillsammans med övriga musikelever i samma årskurs (från olika program).

Ensemble 1 (100 poäng)
Ensemble 2 (100 poäng)
Instrument/sång 1 (100 poäng)
Musikproduktion 1 (100 poäng)

Vad gör då eleverna på dessa olika musikkurser?

Olivia går just nu i årskurs tre på Östra gymnasiet och närmare bestämt Estet Musik Natur. Såhär berättar hon om vad de gör på Ensemble lektionerna:

- Det finns några olika musikkurser man går under de tre åren men den kursen man går hela gymnasietiden är ensemble, vilket i sin enkelhet är att spela i band. Det generella upplägget är ett projekt under ett tid och sen en konsert. En vanlig ensemble lektion innebär kanske lite introduktioner i början och sen delas man upp i sitt band då man spelar igenom en eller flera av de låtar man ska köra på nästa konsert!

Kommer du att utvecklas som musiker om du går estet Musik på Östra gymnasiet? Ja, frågar du Javiera (Estet Musik årkurs 2 på Samhällsvetenskapsprogrammet), så säger hon såhär om sin utveckling:

- Under min tid på Östra har jag lärt mig enormt mycket som till exempel samspel. Jag hade förut inte spelat i band och därför var det en helt ny upplevelse på Östra. Jag har blivit mycket bättre på att både spela och jobba med låtar i dator.

Vill du veta mer om denna utbildning och läsa mer om vad Javiera, Nic och Olivia säger om att gå Estet Musik på Östra gymnasiet. Hoppa då vidare till vår info på webben om Estet Musik inriktningen på Östra