Vill du ha AI på schemat?

Skolverket har beslutat att AI ska bli ett nytt ämne på gymnasiet och Komvux från hösten 2024. Det innebär att gymnasieskolorna i Sverige får erbjuda kurser i AI.
AI-kurserna kommer bland annat ge eleverna insikt i hur AI påverkar samhället och hur man kan använda AI i problemlösning.

Vad är artificiell intelligens (AI)?
Det är ett samlingsnamn för maskiners förmågor att imitera mänskliga kognitiva funktioner, som t.ex inlärning, problemlösning, förmågan att dra slutsatser och fatta beslut.

Tycker du att AI är spännande och vill lära dig mer om det? Spana in gymnasieskolorna i Stockholm som erbjuder AI-kurser från hösten 2024:
NTI Gymnasiet Nacka Strand
NTI Gymnasiet Odenplan
NTI Gymnasiet Sollentuna
NTI Vetenskapsgymnasiet Stockholm

Vilka kurser kommer att finnas i ämnet AI?
Inom gymnasieskolan och komvux kommer följande kurser att finnas: Artificiell intelligens 1 och Artificiell intelligens 2. Varje av kurserna omfattar 100 gymnasiala poäng.

Vad kan man lära sig inom ämnet AI på gymnasiet?
Väldigt mycket och bland annat om tillämpningar, tekniker och beståndsdelar av AI samt utveckla en förmåga att använda AI i problemlösning.

Hänvisningar/lästips:
europa.eu/vad-ar-artificiell-intelligens-och-hur-anvands-det?
framtid.se/yrke/AI-tränare
framtid.se/reportage/Artificiell kreativitet? Kreativ intelligens?
framtid.se/reportage/AI-framtidens-utmaningar

Källor: