Järna Naturbruksgymnasium

Kan man som enskild lantbrukare göra någonting åt de globala klimatförändringarna? Hur kan en liten bondgård i Sörmland vända syrehalten i Östersjön i en positiv riktning? Vilken betydelse har ekologisk odling och djurhållning i Sverige egentligen för Sydamerikas hotade regnskogar och tillgången på rent vatten i Afrika?

Att möta omfattande utmaningar med småskaliga lösningar kan låta som ett omöjligt projekt, men vi är övertygade om motsatsen – att vi som ett litet naturbruksgymnasium både kan och måste vara en plats där hållbarhet och mångfald är bärande värden i såväl teori som praktik.

Skolan följer det nationella Naturbruksprogrammet med inriktning Lantbruk och har en waldorfpedagogisk profil. Gården, som har funnits sedan 1400-talet, är belägen mitt i ett vackert kulturlandskap. Läget och gårdsmiljön skapar unika möjligheter i undervisningen.

Vi tar in max 16 elever per årskurs, och skolans litenhet är också vår styrka. Litenheten möjliggör för oss att driva ett verkligt personligt gymnasium, där vi har möjlighet att bemöta varje elevs individuella behov och intressen.

Utbildningen sker i en unik gårdsmiljö där du arbetar med får, häst och kor, maskiner samt odling och skogsskötsel. Skolan är belägen i ett område rikt på ekologiska livsmedelsaktörer, vilket ger dig värdefulla lokala praktikmöjligheter under utbildningens lopp. En långpraktik på 3 månader förläggs på valfri ort och med valfri inriktning, antingen inom landet eller ute i världen. Skolan har ett världsomfattande kontaktnät vilket ger utbildningen en internationell prägel. Det egna köket serverar ekologisk mat av hög kvalitet och för de elever som bor i andra delar av landet erbjuds internatboende.

Vår utbildning är profilerad mot ekologisk odling och djurhållning samt hållbar skogsskötsel. Hos oss får du lära dig att se helheten och fördelarna med ett ekologiskt hållbart lantbruk!

Prova-på-dag!
Under en prova-på-dag får du möjlighet att vara med en hel skoldag tillsammans med våra elever! Vi börjar kl. 8.20 och du är med på löptimmar, lunch och eftermiddagspraktik. På eftermiddagspraktiken arbetar vi med olika rutiner och projekt på gården: vi sköter får, hästar och kor, vi arbetar med byggnadsunderhåll, kör traktor, arbetar med fyrhjuling i skogen eller rider. Eftersom vi är mycket utomhus är det viktigt att du har med dig lämpliga kläder och skor (fråga gärna om du undrar vad du ska ha på dig).
Låter det intressant? Skicka ett mail till:  [email protected]

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Järna Naturbruksgymnasium

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Järna Naturbruksgymnasium. Järna Naturbruksgymnasium hör av sig inom kort!

• NB
  • IMV