Sveriges minsta gymnasieskola?

Välkommen till den lilla skolan med det stora hjärtat

Med sina 35 elever vinner Järna Naturbruksgymnasium kanske inte pris som landets största skola. Men att vara en liten skola har visat sig ha många stora fördelar. Däribland närheten till eleverna – vars behov och önskemål alltid ställs i främsta fokus.

– När jag först kom hit så körde jag in på parkeringen och undrade var skolan låg någonstans, för utifrån ser det ut som en mysig bondgård och inte en skola. Miljön är liten och varm. Därför kan vi ta hänsyn till de individuella behoven och uppmuntra och finnas där för våra elever. Det skapar en annan slags relationer och ett helt annan typ av lärande, berättar Christin Alvesund Schedvins, ämnes- och klasslärare på Järna Naturbruksgymnasium.

Må hända att namnet på skolan skvallrar om inriktningen för de elever som väljer att spendera sina gymnasieår här. För de cirka 35 eleverna som studerar på skolan väntar ett naturbruksprogram med inriktningen lantbruk med ekologisk odling, där lika stort fokus vigs åt det teoretiska som praktiska lärandet. Om förmiddagarna består schemat till största del av teoretiska ämnen, medan eftermiddagspassen spenderas i grönsakslandet, ladugården eller åt att meka med skolans fordon och maskiner.

– Väldigt mycket forskning tyder på att lärandet är som bäst om vi blandar praktik med teori och aktiverar våra olika hjärnhalvor. Inom Waldorfpedagogiken pratar man om tanke, vilja och känsla. Om man översätter det kan man säga att vi verkar för att först väcka ett intresse som skapar en lust och vilja att lära. Därefter fyller vi på med kunskap som sedan omsätts i praktiken. Jag tror att varken vi vuxna eller våra elever mår bra av att sitta i en skolbänk hela dagarna, förklarar Christin Alvesund Schedvins.

– Vi varvar därför det teoretiska med praktiskt arbete på gården, med maskinerna, djuren, odlingarna eller skogsvård. Men det kan även handla om förfiningsarbete, såsom att ta hand om och använda den ull vi får från fåren, fortsätter Christin.

Förutom elever från kommuner i nära anslutning till Järna så tar vi även emot elever från andra delar av landet. Just nu studerar elever från Skåne i Söder till Dalarna i norr på skolan. För de som vill och behöver finns möjlighet att bo på skolans internat under studietiden. Efter avslutade studier väljer eleverna sedan om de vill fortsätta karriären inom jordbruket – men de har också full behörighet att söka sig vidare till utbildningar inom andra arbetsområden.

– Om du vill börja på en liten, familjär och varm skola, där du ges alla möjligheter att välja vad du vill göra sen, är Järna Naturbruksgymnasium det perfekta valet. Samtidigt som du studerar till full högskolebehörighet lär du dig även om hur du kan vara med och påverka för att skapa en hållbar framtid. Det är helt enkelt en skola som inte liknar någon annan, avslutar Christin.

Läs mer om Järna Naturbruksgymnasium på jarnanaturbruksgymnasium.se