Rytmus, Göteborg

Rytmus musikgymnasium är en unik skola fylld av musikaliska samarbeten med en tydlig målsättning att vara ett av Sveriges bästa estetiska gymnasium. Inom utbildningarna strävar vi hela tiden efter att vara verklighetsförankrade och aktuella i såväl de estetiska som teoretiska ämnena. Att flera av skolans lärare vid sidan om sina läraruppdrag dessutom har professionella karriärer som bl.a kompositörer, skivproducenter, frilansmusiker, arrangörer är inspirerande för såväl elever som föräldrar och övrig personal.

Våra högkvalitativa undervisningslokaler ligger på bekvämt promenadavstånd från Göteborgs centralstation och är mycket uppskattade av våra elever. Flera av våra elever nämner den karaktäristiska ”Rytmusandan” när man frågar om deras upplevelse av skolan. Rytmusandan är den miljö som ger trygghet och mod där vi tillsammans vågar och kan utvecklas mot våra mål.

Lokalerna är väl anpassade för utbildningen och på skolan finns vanliga salar för klassrumsundervisning såväl som ljudisolerade ensemblerum och studios. Lokalerna är fördelade på närmare 2000 kvm och arkitekter och akustikkonsulter har arbetat med utformningen så att vi fått precis den skola vi behöver.

Högskolebehörig efter Rytmus
Det estetiska programmet är högskoleförberedande och till de flesta eftergymnasiala utbildningar räcker en grundläggande behörighet. Om det du vill läsa vidare till kräver särskild behörighet kan du lägga till de kurser som saknas på ditt individuella val. Vår SYV hjälper dig gärna planera för det. Du som börjar på Rytmus har således möjligheten att utveckla ditt musikintresse samtidigt som du håller dörren öppen för alla möjliga studie- och yrkesbanor. Under dina tre år hos oss är du klasskamrat till framtidens musiker och artister men även framtidens jurister, journalister, brandmän och entreprenörer.

Vi startade redan 1993 och finns idag i Stockholm, Örebro, Borlänge, Göteborg och Malmö.

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Rytmus, Göteborg

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Rytmus, Göteborg. Rytmus, Göteborg hör av sig inom kort!

• ES