Rytmus, Malmö

Rytmus musikgymnasium i Malmö är en unik skola fylld av musikaliska samarbeten och en tydlig målsättning att vara ett av Sveriges bästa estetiska gymnasium. Inom utbildningarna strävar vi hela tiden efter att vara verklighetsförankrade och aktuella i såväl de musikaliska som teoretiska ämnena. Att flera av skolans lärare vid sidan om sina läraruppdrag dessutom har professionella karriärer som bl.a. kompositörer, skivproducenter, frilansmusiker, arrangörer är inspirerande för såväl elever som föräldrar och övrig personal.

Vi anpassar ständigt undervisningen efter hur musikbranschen utvecklas. Under våra Clinics öppnas dörren till klassrummet för aktiva och före-detta artister, musiker, producenter och annat branschfolk som inspirerar och ger kunskaper om livet utanför skolan. På så vis får du som elev inblick i olika delar av musikbranschen och hur det kan vara att arbeta i den. Dessutom har du möjlighet att knyta värdefulla kontakter, redan under gymnasietiden!

Malmö Kreativa Campus
Till skolstart 2025 flyttar vi in i helt nya och välanpassade lokaler på Malmö Kreativa Campus. Det nybygda campuset ligger centralt på Tuborgsgatan 2 och kommer ha ensemblerum, studios, klassrum och scener -både i matsalen och på innergården. Vi kommer ha våra egna undervisningsytor men dela matsal, bibliotek, innergård och café med LBS Kreativa Gymnasiet Malmö och Designgymnasiet Malmö.

Högskolebehörig efter Rytmus
Det estetiska programmet är högskoleförberedande och till de flesta eftergymnasiala utbildningar räcker en grundläggande behörighet. Om du vill läsa vidare till något som kräver särskild behörighet kan du lägga till de kurser du saknar på ditt individuella val. Vår SYV hjälper dig gärna att planera för det. Du som börjar på Rytmus ger dig själv möjligheten att utveckla ditt musikintresse samtidigt som du håller dörren öppen för alla möjliga studie- och yrkesbanor. Under dina tre år hos oss är du klasskamrat med framtidens musiker och artister men även framtidens jurister, journalister, brandmän och entreprenörer.

Rytmus startade redan 1993 och finns idag i Stockholm, Örebro, Borlänge, Göteborg och Malmö.

Inspireras

Reportage & Nyheter

Kontakta Rytmus, Malmö

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad, vill gå på öppet hus eller har frågor till Rytmus, Malmö. Rytmus, Malmö hör av sig inom kort!

• ES