Maskin
Sjöfartsutbildning

Vill du vara på havet och gillar teknik? Då kan inriktningen maskin på Sjöfartsutbildningen vara något för dig.

Inriktningen ska ge dig kunskaper om teknik, drift och underhåll inom fartygets maskinavdelning. Du kommer också att lära dig om den maskinella vakthållningen ombord på ett fartyg.

Fartygets tekniska funktion
Utbildningen ger dig kunskaper i hur ett fartyg fungerar tekniskt, i brandbekämpning och överlevnad men också om olika fartygstyper. Under din utbildning kommer du även vara ute på t.ex ett handelsfartyg och praktisera ditt yrke, så kallad APL (arbetsplatsförlagt lärande).

Med en gymnasieexamen har du allmän behörig till yrkeshögskolan men kan också börja jobba direkt om du hellre vill det.

Exempel på yrken som kanske intresserar dig som väljer inriktningen maskin kan vara: motorman och fartygselektriker, maskinbefäl eller sjöingenjör.

Några kurser på inriktningen maskin

• Maskintjänst 1
  • Maskintjänst 2

Skolor med inriktning Maskin inom Sjöfartsutbildning

• Törnströmska gymnasiet

Kapten på karibiskt kryssningsfartyg, spelguru eller plastikkirurg?

• niu
    • ES